f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Поповнення фільмофонду Центру Довженка у 2013–2014 роках

08.07.2015

Національний центр Олександра Довженка, який є найбільшим кіноархівом в Україні, поставив собі за ціль зібрати найвичерпнішу колекцію українських фільмів, створити всі потрібні умови для належного їх зберігання, дослідження, реставрації та поширення.

Європейські синематеки, на кшталт Французької, Німецької чи Італійської у Болоньї, на які орієнтується Центр Довженка, не просто зберігають фільми, але й активно включаються в культурне життя, актуалізуючи класичний кінематограф їхніх країн. Центр Довженка також робить усе можливе для популяризації та переосмислення українського кінематографу, його повернення до глядача.

Утім, першою цеглиною у діяльності будь-якої синематеки є, безперечно, самі фільми. Протягом останніх років фільми надходили до Центру Довженка з багатьох джерел, як українських, так і закордонних, у різних форматах і стані збереження. Всі ці надходження є надзвичайно цінними. Принагідно дякуємо всім, хто долучився до поповнення фондів нашого кіноархіву.

Упродовж 2013–2014 років до фільмофонду Національного центру Олександра Довженкa надійшло 364 фільми. З них 169 на плівці, 195 на цифрових носіях.

Фільми були отримані з таких джерел:126 фільмів – з фонду Маріупольського обласного кінопрокату (35 мм плівка), 44 фільми отримали від приватних осіб  (24 на плівці, 20 на цифрових носіях). 

Канадський колекціонер-аматор Борис Заячківський передав центру низку фільмів виробництва північноамериканської діаспори, зокрема «Марічка» (цифра), «Голос міста», «Львівський собор» (35 мм плівка).

Сім'я Бориса Шиленка надала 8 фільмів режисера (35 мм плівка).

Негатив свого незавершеного фільму передав Центру Володимир Денисенко.

Два фільми надійшли від Віктора Греся («Сліпий дощ» (35 мм плівка), «Голубе і зелене» (цифра)).

Низку рідкісних фільмів було отримано від російського кінознавця та художнього керівника фестивалю «Бєлиє столби» Пєтра Багрова. Зокрема фільм знятий Леонідом Луковим на Донбасі «Італійка» (1931), стрічку турецького режисера Ертогрула Мухсіна-Бея «Тамілла», зняту в 1927-му році на Одеській кіностудії ВУФКУ, також унікальний український фільм 1928-го року «Закони шторму» Олександра Соловйова, двох останніх фільмів раніше не було у колекції Центру (цифра). 

Центр Довженка в цьому році взяв курс на збирання українських фільмів від незалежних продюсерів, а не тільки фільмів, створених коштом держави. Так, свою стрічку «Прорвемося» (35 мм плівка) передав Центру режисер Іван Кравчишин (студія Garmata film). Матеріали зі зйомок стрічок «Las Meninas» і «Dellirium», а також самі фільми (цифра) надійшли до центру від їх режисера і продюсера Ігоря Подольчака.

Надзвичайно цікавим здобутком Центру є фільми 1910-х років, які зберігалися в одному з найстаріших українських кінотеатрів «Модерн» (Харків) і вціліли тільки дивом, на відміну від самого кінотеатру, знищеного німцями під час бомбардувань міста. Плівки знайшли за участі директора найбільшого міжнародного кінофестивалю німих фільмів у Порденоне Девіда Робінсона (Лондон) і придбали у приватного антиквара, до якого, в свою чергу, вони потрапили від спадкоємців одного з працівників кінотеатру. Серед уже ідентифікованих плівок – є й один фільм 1909-го року «Знахідка парубка» (реж. Мішель Карре) на оригінальній 35-міліметровій плівці, який є тепер найстарішим у фільмотеці Центру Довженка. Ці плівки, а також дві німецькі з навчальними фільмами військово-повітряних сил Люфтваффе  часів нацизму придбав і передав Центру Довженка його генеральний директор  Іван Козленко. Серед рідкісних надходжень цього року також 16 мм нітроплівка з фільмами Чарлі Чапліна.

Сенсаційним придбанням Центру є фільм 1926-го року Петра Чардиніна «Тарас Трясило», який довгий час вважався втраченим. У 1996-му році його віднайшов у Французькій синематеці Любомир Госейко, де він зберігався на 16-міліметровій плівці і демонструвався під назвою «Татари». З того часу велися переговори про купівлю фільму, вдалося це зробити лише у 2014-му році. Центр Довженка придбав позитивну копію фільму на 35-міліметровій плівці, її вже відсканували, запланована реставрація фільму.

59 фільмів були надані Центру за програмою виробництва та розповсюдження Державного агентства України з питань кіно на 2013 рік. З них художніх повнометражних – 15, короткометражних – 9, документальних – 16, анімаційних 12 (в т.ч. 2 серії проекту «Моя країна – Україна»), літописні – 7 (загалом – 59 на цифрових носіях, 16 з яких були отримані також і на 35 мм плівці).

23 фільми – за програмою виробництва та розповсюдження Державного агентства України з питань кіно на 2014 рік. З них художніх – 7 (1 повнометражний і 6 короткометражних), документальних – 16, анімаційних – 2 (2 фільми на 35 мм плівці, 21 на цифрових носіях).

16 фільмів Центр реставрував із відсканованих протягом цього часу 36 фільмів, решта зараз у роботі (цифра)

43 фільми було відскановано в рамках підготовки проекту «Великі короткі метри» (цифра). Це дебютні і короткометражні роботи відомих українських режисерів (Олександра Довженка, Романа Балаяна, Сергія Параджанова, Кіри і Олександра Муратових, Леоніда Осики, Віктора Івченка, Володимира Бортка, Віктора Греся та інших), які хоч і отримали численні нагороди на міжнародних фестивалях, зокрема і на «Молодості», часто залишалися недооціненими. Особлива подяка Василю Вітеру, ректору Інституту екранних мистецтв за сприяння та допомогу в отриманні фільмів.    

8 фільмів відсканували і реставрували для проекту «Мультагітпроп». Це збірка ранніх українських авангардних анімаційних робіт ВУФКУ, серед яких фейлетони й кінореклами 1927–1930 рр. Унікальною знахідкою колекції є рекламний анонс до фільму Дзиґи Вертова «Одинадцятий», до створення якого був причетний фотограф-конструктивіст Алєксандр Родченко. Фільм зберігався разом із особистими речами режисера в амстердамського антиквара, потім був переданий до Голландського кіноінституту EYE. 

26 сучасних українських короткометражних стрічок відсканували в рамках підготовки проекту «Українська нова хвиля» (цифра)

Під час роботи над DVD-колекцією «Амосов. Століття» фільмотека Центру Довженка поповнилася ще двома фільмами. За згодою режисера Тимура Золоєва відсканували та включили до збірки фільм «Микола Амосов» (1971). Стрічку «Амосов – сторіччя» (2013) спеціально для DVD-колекції передав центру її режисер Сергій Лисенко. 

Центр Довженка, 31 березня 2015 року

19 вересня 2019 року. Червоний зал Будинку кіно. Художній фільм "БЛУКАЮЧА ЗЕМЛЯ" (Китай, 2019 рік) НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КІНЕМАТОГРАФІСТІВ УКРАЇНИ та CHINA FILM CO.,LTD,ЗА ПІДТРИМКИ ПОСОЛЬСТВА КНР В УКРАЇНІ

Будинок кіно НСКУ. Оренда Червоного залу. Червоний зал - 670 місць генеральний менеджер Олена Лебедь 067 329 08 05

ОРЕНДА ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ ПЕРЕЛІК ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ