f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Британські перспективи для українських документалістів

24.07.2015

Цьогорічна програма Одеського міжнародного кінофестивалю була насичена документалістикою. Але йдеться не лише про кінопрограму. Унікальною подією в рамках традиційної професійної секції «Кіноіндустрія» стала презентація «Винайдено у Великій Британії, знято в Україні» (Made in Ukraine, Produced in UK). Експерти з Великої Британії розповідали про моделі фінансової підтримки та ринок документалістики в Європі. Крім того, Британська Рада в Україні та Docudays UA анонсували спільний з виданням The Guardian проект. Docudays UA подає фрагменти презентації.

14 липня на території арт-центру Віри Холодної відбувся спеціалізований захід для українських документалістів. Сильвія Вроблевська, директорка з маркетингу найбільшого фестивалю документального кіно в Британії Sheffield Doc/Fest, зробила огляд фестивальних можливостей для режисерів. Люк Муді, представник фонду BRITDOС, розповів про найактивніший британський фонд з підтримки документальних фільмів на різних стадіях виробництва та запропонував присутнім одразу декілька варіантів джерел фінансування. Дар’я Бассель, програмна координаторка Docudays UA, оголосила про конкурс The Guardian Pitch, що проходитиме у рамках XIII Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA. Крім того, Чарлі Філліпс, головний редактор слоту The Guardian Docs, у своєму відеозверненні розповів про очікування від українських проектів.

Сильвія Вроблевська: «Ми дуже пишаємося нашим кіноринком на Sheffield Doc/Fest. Один із головних напрямків його роботи – MeetMarket. Це наша пітчингова ініціатива. Протягом двох днів 65 фіналістів мають змогу зустрітися з більше, ніж 300 експертами, які згодом обирають переможців пітчингу. Це дуже конкурентна подія, але можете подаватися, навіть якщо ви взялися за перший в житті проект. Головне – мати цікаву ідею. Ми завжди прагнемо, щоб на нашому пітчингу були проекти з усього світу. Але українських режисерів поки що не бачили. Тому якщо ваш проект перебуває на відповідній стадії, радо запрошуємо подавати заявки наступного року.

Утім, це не єдина можливість, яку надає Sheffield Doc/Fest. Окрім пітчингу кіноринок представлений такими цікавими ініціативами, як Роwer Hour та Switchboard. Power Hour – це зустріч віч-на-віч із різними представниками кіноіндустрії. Потрапити на таку зустріч можна безкоштовно, записавшись за 2 місяці до початку фестивалю. Це чудова альтернатива MeetMarket, бо там режисери можуть зустрітися з меншою кількістю, але тих самих професіоналів. Іноді режисер може одразу отримати фінансування, якщо має достатньо сильний проект. Одна з моїх улюблених можливостей це Switchboard. Це дві людини, до яких ви можете звернутися. Одна з них чудово знає всіх представників кіноіндустрії, зможе вислухати вашу ідею і порекомендувати, з якими людьми можна зустрітися; друга має розклад занятості усіх експертів. І разом вони зможуть зорієнтувати вас щодо того, коли і з ким ви можете зустрітися».

Люк Муді: «Представляю вам два активні кінофонди, які фінансують документальне кіно. Перший фонд The Bertha BRITDOC Journalism Fund займається фінансуванням виробничого процесу. Фонду цікаві повнометражні документальні проекти, які мають публіцистичний характер, історію розслідування, курйозного персонажа. Це повинно бути щось нове і актуальне. Наприклад, з цього фонду ми профінансували такі фільми як Pussy Riot – A Punk Prayer, Virunga, The Look of Silence та Citizenfour, який отримав минулорічний Оскар. Зараз ми фінансуємо й український проект, який перебуває на стадії виробництва. Власне, у цьому фонді на гранти виділяють щорічний бюджет розміром 250 тис. фунтів стерлінгів, а кожний окремий грант складає 10-15 тис. фунтів стерлінгів. 

Другий фонд – The Bertha BRITDOC Connect Fund. Він працює на розширення аудиторії фільму на міжнародному рівні. Тобто це той випадок, коли ми даємо кошти режисерам або продюсерам для того, щоб створювати неприбуткову діяльність довкола дистрибуції фільму. Фонд підтримує не тільки ті фільми, які отримали Оскар і несуть ідею масштабних змін у всьому світі. Це може бути фільм, який має на меті змінити політику на місцевому рівні, та в результаті показу ініціює локальні зміни, наприклад, у Одеській області. Ми робимо це для того, щоб режисери знімали фільми у тому числі з освітньою метою і думали про те, як стрічки можуть змінити довкілля на краще.

З метою відбору подібних фільмів BRITDOC проводить пітчинг Good Pitch, до участі в якому приймаються сім проектів на рік. Для них проводиться додатковий тренінг з удосконалення проекту та альтернативних джерел фінансування. Для пітчингу ми збираємо широке коло експертів, відповідно говоримо не просто про дистрибуцію, а про вплив фільму в цілому. Учасниками пітчингу можуть бути фільми різної стадії виробництва. Наступний пітчинг заплановано на 2016 рік і в українських режисерів є чудова нагода стати його учасниками, заявки будуть прийматися з серпня!».

Дар’я Бассель: «Конкурс The Guardian Pitch реалізується Британською Радою в Україні спільно із британським виданням The Guardian і фестивалем Docudays UA. Це унікальний проект не тільки тому, що в українських режисерів буде можливість отримати непоганий бюджет для своєї короткометражної роботи (переможець отримає 5 тис. фунтів стерлінгів) і попрацювати з кінопрофесіоналами європейського рівня, але й тому, що це можливість розповісти про Україну і про те, що в нас відбувається, всьому світу. Фільм-переможець буде розміщено у документальному слоті на сайті The Guardian, відвідуваність якого перевищує 120 млн. унікальних користувачів на місяць. Старт прийому заявок на конкурс заплановано на середину листопада. Крім того, зараз Британська Рада в Україні та Docudays UA шукають можливості для фінансування ще двох проектів, які увійдуть до складу переможців The Guardian Pitch».

Чарлі Філліпс: «Для веб-сайту The Guardian ми хотіли б знайти матеріал, що сподобається нашій інтернет-аудиторії. Необхідно враховувати, що люди багато відволікаються онлайн, тому слід знати, як тримати їхню увагу. А це означає, що режисер мусить розповісти захопливу історію. Наші документальні фільми повинні мати стрункий сюжет. Це найголовніше. І я багато розпитуватиму режисерів про те, що саме відбувається у фільмі. Інший важливий аспект – сучасна історія. Історія мусить розповідати вам про щось нове, важливе саме зараз. Щось, що змінить світ, адже зараз це турбує всіх».

Пітчинг – презентація проекту у професійному середовищі з метою пошуку фінансування.

The Guardian – щоденна газета у Великій Британії, яка була заснована у 1821 році у Манчестері. Сайт газети - один із найбільш відвідуваних англомовних медіаресурсів у світі.

Sheffield Doc/Fest – найбільший Міжнародний фестиваль документального кіно у Великобританії, що традиційно проходить у містечку Шеффілд. Це один з наймасштабніших в Європі майданчиків для підтримки, розвитку та комерційного просування документалістики. 

BRITDOС – міжнародна організація, що займається проведенням тренінгів, фінансуванням, дистрибуцією, пошуком міжнародних партнерів, проведенням пітчингів з метою розвитку документального кіно.

The Guardian Pitch для українських режисерів відбудеться на XIII Міжнародному фестивалі документального кіно про права людини Docudays UA, який пройде в березні 2016 року.

Docudays UA, 20 липня 2015 року

Будинок кіно На його чотирьох поверхах розташувалися три кінозали:

Ресторан, бар і кафе у Будинку кіно Ресторан, бар і кафе у Будинку кіно – ідеальні місця для проведення банкетів, фуршетів, приймань.

Київ, Будинок кіно, оренда