f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

НОСІЯМ «АБСОЛЮТНИХ ІСТИН» (1)

21.01.2015

Редакція сайту НСКУ ще раз повертається (опісля публікації тексту «Про наше Плем’я») до особливостей реагування на фільм «Плем’я» Мирослава Слабошпицького.

Реагування саме у професійній кіноспільноті. Бо вражає не те, що фільм не сподобався багатьом (це якраз нормально), а той рівень культури, який виявився при тому. Культури кінематографістів, людей, за визначенням, покликаних нести, ба навіть уособлювати ту культуру!

Лексикон на грані фолу, а то й далеко поза межами його, перехід, практично одразу, на особистість режисера (замість аналізу, бодай побіжного, самого кінематографічного тексту), нетерпимість – абсолютна, злісна – до іншої точки зору. На жаль, мусимо констатувати: Інтернет просканував багатьох, висвітливши той рівень культури й моралі, який вже є.

А подібні висловлювання і «дискусії» читають не тільки кінематографісти. І який образ нашої професійної спільноти при цьому складається, уявити неважко. Відтак знов-таки закликаємо до толерантності й – ще і ще раз! – до вслухування: як у фільми, так і в поле  культури в цілому.

Оскільки й під час перегляду «Племені» в Червоній залі Будинку кіно, і поза тим апелювалось, зокрема, до самого Олександра Довженка, мусимо нагадати один, хоча й вельми промовистий епізод з історії кіно. Коли газета «Известия» (тоді найвпливовіша, рупор Кремля) відгукнулася, устами Дем’яна Бєдного (псевдонім землячка нашого, Юхима Придворова), у віршованому фейлетоні «Філософи» на Довженків фільм «Земля». Де, нагадаємо, був епізод, в якому оголена наречена Василя, Наталка, у безсилому відчаї металася по хаті. Пізніше епізод вирізали, як і низку інших (той, зокрема, де парубки заправляють трактора власною сечею; і справді – яке «святотатство!»).

Наводимо цей приклад зовсім не для того, щоби натякнути на співмірність фільмів Довженка та Слабошпицького (час покаже і вкаже на справжнє місце в історії кожного режисера і його творів). Просто надто схожими є реакції кремлівського спікера і деяких сьогоднішніх критиків. І рівень культури так само. Звертаємо увагу на збіг одного з мотивів: нібито декларативного «нездоров’я» відтворюваного у фільмі світу, а з ним і самого режисера.

З цієї ж нагоди відтворюємо текст московського критика Віктора Матізена «Один Иван-Дурак не значит, что все Иваны-Дураки», який у такий спосіб відреагував на дискусії щодо фільму Андрєя Звяґінцева «Левіафан».

 Отже, що писав «полум’яний Дем’ян» про «Землю» 1930 року.

«…Особливо хороша исступленная
Девица оголенная.
Вот где показ, так показ!
В самый раз!
В настоящую точку!
Содрали с девицы сорочку
Всенародно, публично!
Это что ж? Не цинично?
Это что же? Терпимо?
В театре на сцене недопустимо?
А допустимо в кино?
Это – умно?
Это – НЕОБХОДИМО? (…)
Продвинуть здоровое кино в массы в городе,
А еще более того в деревне.
Так Лениным сказано.
А в картине ЗДОРОВОЕ что нам показано?
Эта псевдоземля,
Девицу для всех оголя,
Показав нам лицо напряженное,
Буйной похотью зло искаженное,
А не юное, резвое,
Целомудренно-трезвое,
Деловито-суровое,
Это что же, явленье ЗДОРОВОЕ?
И неужто мы эти ПОЛОВЫЕ ГРИМАСЫ
Будем гнать, «продвигать» в пролетарские массы?
Ну а если картина дойдет до села,
Не прибавится ль силы в кулацких угрозах:
– Братцы, видите? Девок и баб до гола
Коммунисты разденут в безбожных колхозах!
Нет у них, коммунистов проклятых, стыда! —
Вот мы с голой девицей воспрянем куда!..

Разгуделися киношмели,
Рекламой кричат неослабной
В честь кинокартины «ЗЕМЛИ»
Контрреволюционно-похабной!
Вот до чего мы дошли!..»

І у фіналі фейлетона:

«Что я верно пишу, не пишу, а кричу:
Кино-штучка "ЗЕМЛЯ" Ильичу
Была бы не в радость,-
Он ее оценил бы брезгливым словцом:
- "Нестерпимая гадость!"
И дело с концом».

Демьян Бедный. Философы. «Известия», 4 апреля 1930 г.