Кінорежисер Дем’ян Колодій виступає проти використання свого відео у фільмі «Зима у вогні»
10.03.2016
Американський кінорежисер Дем’ян Колодій виступає проти використання у документальній стрічці «Зима у вогні» Євгенія Афінеєвського кадрів із його фільму «Воля або смерть!». Про це він повідомив у листі до редакції порталу «Детектор медіа».
«Я ніколи не підписував нічого, що дало б Афінеєвському або кому-небудь право використовувати цю сцену або що-небудь ще з того, що я знімав на Майдані, – йдеться у повідомленні пана Колодія. – Коли я побачив, що зробив Афінеєвський, я зіткнувся з доконаним фактом, і я намагався зробити все, що міг, з цієї поганої ситуації. Звичайно, бути в титрах (як один із 28 кінематографістів) в чиємусь фільмі є набагато менш справедливим і цінним для мене, ніж якщо мій фільм "Воля або смерть!" був би єдиним фільмом, що містить цю дуже важливу сцену в готельній лікарні».
Крім того, Дем’ян Колодій вказує на те, що Євгеній Афінеєвський нібито позиціонує себе у США, як учасник Майдану, який ризикував своїм життям. «Дуже турбує те, що багато висловлювань Афінеєвського про його ризикування своїм життям під час кровопролиття на Майдані, поранення і страждання від посттравматичного стресового розладу, – все, як з’ясовується, не відповідає дійсності. Його повідомлення на Facebook (які я зберіг як скріншоти) під час Майдану, показують, що він був у Лос-Анджелесі протягом 93 днів революції на Майдані», – пише кінорежисер.
Як акцентує пан Колодій, факт безпосередньої присутності Євгенія Афінеєвського на Майдані є принциповим, оскільки «кінематографічне обличчя і голос, який представляє хоробрість, самопожертву і досягнення українського народу на Майдані, має бути чесним обличчям і голосом».
Як ішлося докладно в попередніх матеріалах «ДМ», «Зима у вогні» позиціонується як фільм, створений у форматі open source – із використанням відео понад 28 операторів. Вони зголосилися надати матеріали з метою некомерційного використання, аби фільм про Майдан обійшов світ. Крім того, до стрічки увійшли кадри з колективних стрімів громадської організації «Спільнобачення» та громадського проекту «Укрстрім».
Кадри зі стрічки пана Колодія, пояснює копродюсер фільму Галина Садомцева, перебували у розпорядженні «Спільнобачення». Отже, вони перейшли до загального використання ще до створення фільму, оскільки стрімери з цією метою й залишали своє відео «Спільнобаченню».
Як уточнив «ДМ» пан Колодій, зі «Спільнобаченням» він співпрацював не як стрімер, а в рамках проекту. Своє відео він залишив не для загального використання, а як резервну копію. Як уточнив режисер, після того, як на проекті «Спільнобачення» виник конфлікт, його відео разом із жорсткими дисками потрапило до продюсерів фільму «Зима у вогні» Ліни Клебанової та Галини Садомцевої. «І вони знали, що я працюю над власним фільмом про Майдан», – каже Дем'ян Колодій.
Як вже відомо, кінорежисер вже висловлював свої претензії продюсерам фільму, і пані Садомцева роз’яснила йому обставини використання відео його авторства та закликала не підривати «цінність досягнень» стрічки «Зима у вогні».
Щодо присутності на Майдані Євгенія Афінеєвського, то, як слідує з інтерв’ю копродюсерів стрічки Ліни Клебанової та Галини Садомцевої, кінорежисер і справді зажив у Америці слави «майданутого». «Ден Толмор, у досвіді якого кінопроекти і країн пострадянського простору, і західні, – сконтантував мене з Женею. Сказав, що є ще один такий майданутий, як і ми. Женя на той час був уже в Лос-Анджелесі. Прилетів, і ми буквально за кілька днів почали знімати», – розповіла про початок співпраці у березні 2014 року Ліна Клебанова.
Щодо співпраці з кінорежисерами та питання авторських прав, пані Клебанова та пані Садомцева кажуть, що частина документів носила умовний характер, оскільки фільм створювався дуже швидкими темпами. Натомість, за їхніми словами, вони старалися вказати якомога більше авторів відео у титрах стрічки (де зазначено й Дем’яна Колодія). Крім того, в проекті виникла конфліктна ситуація і з чорнового варіанту – Pray For Ukraine – в остаточну версію стрічку переробляла вже міжнародна команда.
Щодо комерційного зиску з фільму, Євгеній Афінеєвський у коментарях «ДМ» сказав, що, навпаки, сам вклав «значні кошти» у цей проект. Угода з Netflix, говорить режисер, була необхідна, щоби надати фільму якомога більшого поширення. Нагадаємо, починаючи з жовтня минулого року, стрічка «Зима у вогні» стала доступною для перегляду. Її можна подивитися на платформі Netflix у 190 країнах світу.
«Цифри не розголошуються, але обсяг фінансування промоушена фестивальних кампаній становить сотні тисяч доларів. У даній ситуації можна говорити про те, що Netflix усіма своїми потужностями вклався в промоушен України в усьому світі», – сказав Євгеній Афінеєвський.
Нагадаємо, фільм «Зима у вогні» був серед основних номінантів на здобуття «Оскара» у номінації «Найкращий документальний фільм».
Крім пана Колодія, претензії режисеру стрічки «Зима у вогні» висловили й інші учасники української команди.
Нижче подаємо текст листа Дем’яна Колодія:
«Що стосується недавніх інтерв'ю та постів, що стосуються документальних фільмів на українському Майдані революції (в тому числі й мого фільму «Воля або смерть!»), я хочу зараз поділитися тим, що знаю про ситуацію. Я надаю цю інформацію з твердим переконанням, що всі українські патріоти і їх прихильники хочуть, щоб реальну історію Майдану можна було побачити в кіно по всьому світу, а також щоб ця всесвітня кінематографічна кампанія була здійснена на засадах чесності і справедливості щодо людей, які ризикували своїм життям, щоб втілити цю героїчну історію у кінематографічну форму.
Євген Афінеєвський, який сам себе записав у титрах як «режисер» та «співпродюсер» документального фільму «Зима у вогні», номінованого на «Оскар», вже говорив і продовжує говорити, що він ризикував своїм життям і безпекою, поїхавши із США на Майдан, щоб зробити фільм про те, що відбувалося на Майдані. Він також говорить, що був поранений в результаті насильства на Майдані, і що він проходив лікування через посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) в результаті. Про ці речі Афінеєвський каже в багатьох інтерв'ю, які можна легко знайти в Інтернеті. Нічого з цього не є правдою, наскільки я міг з'ясувати.
Афінеєвський не «робив» фільм «Зима у вогні». Він взяв роботу, зняту принаймні 28 кінематографістами (в тому числі мною, і ним самим), яких він перерахував у титрах фільму як «кінооператорів» фільму, і у нього були інші люди, які перетворити цю знімальну роботу на фільм «Зима у вогні» (під початковою оригінальною назвою «Молитва за Україну» («Pray For Ukraine»)).
Судячи з того, що написав на сайті Павло Донськой, і того, що я чув від інших залучених людей, Афінеєвський використав редагування та іншу професійну роботу різних людей, що створювали фільм в Україні – без надання їм належних повних титрів та визнання – в процесі втілення роботи кінематографістів у фільм «Зима у вогні».
Крім того, дуже турбує те, що багато висловлювань Афінеєвського про його ризикування своїм життям під час кровопролиття на Майдані, поранення і страждання від посттравматичного стресового розладу, – все, як з’ясовується, не відповідає дійсності. Його повідомлення на Facebook (які я зберіг як скріншоти) під час Майдану, показують, що він був в Лос-Анджелесі протягом 93 днів революції на Майдані.
Я декілька разів попросив безпосередньо Афінеєвського в письмовій формі надати докази того, що він був «на Майдані» в моменти кровопролиття, і Афінеєвський не надав ніяких доказів. Я можу тільки зробити висновок, що ніяких доказів не існує (жодних відео або фотографій). З усіма відеоматеріалами та фотографіями, які були зняті на Майдані під час горезвісних 93 днів, важко повірити, що Афінеєвський був там у час насильства і не має таких відео або фотоматеріалів.
Це дуже важливо для мене з кількох причин. По-перше, я режисер, який приїхав із США – під час спалаху насильства протягом 93 днів – зробити фільм, який документує правду про Майдан. Це чітко видно в моєму фільмі «Воля або Смерть!», тому що ви можете бачити мене в фільмі, коли я робив зйомку на Майдані під час спалаху насильства. Афінеєвський прикидається, що він особисто робив те, що я дійсно робив особисто. Він присвоїв МОЮ історію і пережите мною і залучив їх до його власної фальшивої історії. Як би ви до цього ставилися?
Це також важливо для мене, тому що кінематографічне обличчя і голос, який представляє хоробрість, самопожертву і досягнення українського народу на Майдані, повинно бути чесним обличчям і голосом. По всьому світу є деякі люди (особливо люди Путіна), які хочуть представити неправдиву історію про Майдан. Афінеєвський, який, як «Брайан Уільямс» («Я був на вертольоті») фальсифікує в пресі свою роль протягом 93 днів подій на Майдані, явно не має жодної довіри, і його словам не можна вірити. Афінеєвський повинен зробити крок назад негайно і в повній мірі, і нехай справжні українські кінематографісти стануть публічними особами і голосами того фільму, який він пропагує.
Павло Донський недавно написав в Інтернеті, що всю роботу багатьох кінематографістів та інших професіоналів над фільмом Афінеєвський забрав із Києва і привіз до США. У той час, як я не бачив, що відбувається в Україні, я знаю, що моя робота над фільмом була частиною того, що Афінеєвський відвіз до США. Я знаю це, тому що кульмінаційна сцена мого фільму «Воля або Смерть!» (кривава емоційна сцена в готельній лікарні) також з'являється у фільмі Афінеєвського «Зима у вогні».
Я ніколи не підписував нічого, що дало б Афінеєвському або кому-небудь право використовувати цю сцену або що-небудь ще з того, що я знімав на Майдані. Коли я побачив, що зробив Афінеєвський, я зіткнувся з доконаним фактом, і я намагався зробити все, що міг з цієї поганої ситуації. Звичайно, будучи в титрах (як один із 28 кінематографістів) в чиємусь фільмі є набагато менш справедливим і цінним для мене, ніж якщо мій фільм «Воля або смерть!» був би ЄДИНИМ фільмом, що містить цю дуже важливу сцену в готельній лікарні.
Простий факт полягає в тому, що я ризикував своїм життям (вирушивши із США і перебуваючи на Майдані протягом 93 днів), так що я міг створити свій власний фільм (продовження мого попереднього документального фільму про Україну «Помаранчеві хроніки», про вибори 2004 року). Я робив це не для того, щоб моя знімальна робота стала частиною фільму, на який заявляє претензію Афінеєвський. Або Афінеєвський повинен видалити мій відеоматеріал із «Зими у вогні», або Афінеєвський повинене домовитися щодо справедливої компенсації за використання моїх відеоматеріалів у фільмі.
Схоже, Афінеєвський має стереотип нечесної і несправедливої поведінки щодо тих людей, з якими він співпрацює. Я вірю, що Павло Донський та інші українські професіонали кіно, не мали ані найменшого наміру щодо того, щоб фільм, який з’явився в кінцевому рахунку під назвою «Зима у вогні», став комерційним прибутковим проектом. Я вірю, що вони створювали цей фільм з метою його якнайширшого і якнайчастішого показу по всьому світу без комерційних цілей.
Цей нефінансовий намір творців фільму було змінено Афінеєвським, але він зберіг всі фінансові переваги цього зміненого наміру для себе і своїх помічників в США. Афінеєвський не ділиться (крім нього самого і його помічників у США) будь-якими з тих великих грошей, які йому було сплачено і які будуть сплачені в майбутньому крупною американською і міжнародною корпорацією «Netflix». Багато українців, які дійсно ризикували своїм життям, і які надавали першу професійну допомогу Афінеєвському, щоб допомогти створити цей фільм, не отримують нічого з цих грошей. Афінеєвський, який брехливо заявляє, що він ризикував своїм життям, отримає всі гроші (зі своїми помічниками в США).
Афінеєвський досягнув великого тріумфу, щоб отримати будь-яку з номінацій премії «Оскар». Але дорога до номінації «Оскар» була прокладена багатьма руками, отже, не повинно бути такого, щоб усі гроші перейшли до рук тільки однієї людини і його помічників в США.
Я був там, на Майдані, під час насильства. Афінеєвського не було. У той час як Афінеєвський давав інтерв'ю в США, брешучи, що він ризикував своїм життям заради «свого» фільму, я був на сході України, недалеко від лінії фронту, безкоштовно показуючи «Воля або смерть!» в школах і бібліотеках, щоб показати людям на Донбасі події на Майдані за допомогою «Воля або смерть!», використовуючи фільм як зброю проти російської інформаційної війни там. Я запрошую вас подивитися «Воля або смерть!» і організувати показ в вашому місті».
Дем’ян Колодій, «Детектор медіа», 10 березня 2016 року