Передчуття розквіту
29.04.2016
Якщо не станеться нічого екстраординарного, через два-три роки зможемо вживати словосполучення «українське кіно» без застережень.
Дмитро Десятерик, «День»
Недавно було підбито підсумки конкурсу кінопроектів для формування Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів на 2016/2017 рр. Інакше кажучи, експерти Держкіно шляхом голосування вирішили, хто отримає державні кошти для зйомок.
Усього потрібну кількість балів набрали 26 повнометражних фільмів, з них — шість документальних і один анімаційний.
Більше тішить, однак, не кількість проектів, а імена й ідеї.
Найбільш амбіційно виглядає україно-франко-бельгійська казка «Поліна» (режисер Оліас Барко, на фото — робочий момент зйомок стрічки), в якій задіяні європейські зірки та постійний оператор Люка Бессона, триразовий лауреат премії «Сезар» Тьєррі Арбогаст. Другий імовірний лідер жанрового прокату — «Кіборги» — історія групи бійців, що приїжджають на ротацію в Донецький аеропорт. Режисером є Ахтем Сеїтаблаєв, що уславився історичною драмою «Хайтарма». Сценарист «Кіборгів» — знаний український драматург Наталія Ворожбит. Серед лідерів номінації — також новий ігровий фільм Сергія Лозниці «Донбас». Подробиці проекту ще не оприлюднені, однак відомо, що в ньому візьме участь один із провідних операторів Європи — Олег Муту, який уже працював з Лозницею. Так само про війну йтиметься в «Інії» (Україна — Литва — Франція), новій стрічці відомого литовського режисера Шарунаса Бартаса.
Ймовірно, незабаром матимемо якісний зразок кримінального трилеру. «Танк» дебютанта Максима Ксєнди нещодавно виграв грант у 10000 євро на кіноринку Берлінського фестивалю; держава додасть 11 мільйонів гривень.
Засновник і лідер об’єднання «Вавилон’13» Володимир Тихий робить драму про чорнобильських самоселів «Баба Пріся» за нашумілою п’єсою Павла Ар’є. Це буде перший ігровий фільм Володимира за три роки; його колеги по «Вавилону» продовжують стверджуватися в неігровому кіно: «Першу сотню» про долю легендарної сотні Євромайдану знімуть Ярослав Пілунський і Юлія Шашкова, а «Залізну сотню» (робоча назва) про бійців «Азову» — Юлія Гонтарук.
Розквіт документалістики очевидно триває. Нарешті відбудеться довгоочікуваний запуск «Дельти» — оповіді про буття люду в дельті Дунаю, режисером якої виступить Олександр Течинський, співавтор вражаючої картини про Майдан «Все палає». Не менш прикметним здається позитивне рішення по фінансуванню «Рідних» — нового проекту видатного російського документаліста українського походження Віталія Манського. Фільм є мистецьким дослідженням того, як події останніх двох років вплинули на близьких Манському людей. Російська влада фінансувати фільм відмовилася, так що допомога від України є дуже доречною.
Наостанок, варто згадати, що повністю було задоволено заявку аніматора Анатолія Лавренішина, який запропонував повнометражний фантастичний сценарій «Віктор_робот». Унікальна авторська манера Лавернішина — запорука того, що ця стрічка стане подією у вітчизняній анімації.
Тут названо лише частину проектів. Але й цього досить, щоб зрозуміти: в нашому кіно нарешті відбулася остаточна зміна поколінь. Прийшли нові, талановиті, і, що важливо, вільні люди.
І, якщо не станеться нічого екстраординарного, через два-три роки зможемо вживати словосполучення «українське кіно» без застережень.
Дмитро Десятерик, «День», 25 березня 2016 року, №52—53