f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Короткий огляд курсу «Режисер монтажу – хто це...»

17.05.2016

14 та 15 квітня 2016 року відбувся практичний курс Skill Bill Pro «Режисер монтажу – хто це. Окрема творча одиниця або руки режисера». Подаємо короткий огляд курсу, підготовлений Film.ua.

Експертом курсу виступив Володимир Запрягалов – режисер монтажу, у якого за плечима понад 15 років досвіду роботи як з короткою формою (реклама, музичні кліпи), так і з телевізійними серіалами і прокатним кіно.

В рамках курсу розглядали питання використання програмного забезпечення для монтажу, схеми, прийоми і нюанси, а також важкі завдання монтажу, формування власного ворк-флоу. Володимир Запрягалов показав свій підхід до організації проекту, сортування та маркування кадрів; розповів про мітки, які він застосовує, про те, як він їх використовує, що виносить на таймлайн; про можливості Avid Media Composer в порівнянні з Final Cut 7 і 10, Adobe Premiere.

Також говорили про роботу на майданчику і в монтажній, накладання ефектів і передачу матеріалу для подальшої роботи, про прийоми та корисні функції, про метадані та їх використання в роботі монтажера.

У перший день курсу було розглянуто теоретичну сторону монтажу, а також надано практичні поради як для початківців, так і для досвідчених монтажерів. Другий день був присвячений прийомам монтажу та їх практичному застосуванню з урахуванням різних ситуацій.

«Режисер монтажу – це, перш за все, творчий елемент. Досвід – його найкращий тренер, і якщо не буде практики – не буде і результату, як би добре ви не орієнтувалися в теорії. Щоб навчитися монтажу, потрібно монтувати. Монтують, навіть якщо проект не дуже вдалий», – вважає Володимир Запрягалов.

На його думку, одним із головних завдань режисера монтажу є визначення, де зробити склейку, у чому йому нерідко допомагає хороша робота режисера, актора або оператора. При цьому кожен кадр повинен тривати настільки довго, наскільки він «тримає», а кожен рух має знайти продовження в наступному кадрі. Сцена при цьому повинна бути зрозумілою. Важливо нічого не пропустити, але і не перенаситити сцену. Монтаж не слід робити заради монтажу, потрібно намагатися монтувати із мінімумом склеєних кадрів, але при цьому не втратити в динаміці сцени.

Нічого не цінують більше, ніж швидкість і якість, лише те, що є ще швидшим і якіснішим, заначив Володимир Запрягалов. Для економії часу він порадив використовувати клавіатуру, адаптувати під себе «гарячі клавіші», розмістивши ті, що використовують найчастіше, у зручних місцях. Також експерт вважає, що до монтажу потрібно підходити з душею: навіть якщо матеріал погано знято, треба щось робити і рятувати ситуацію.

Володимир Запрягалов радить працювати по 3-4 години на день, інакше втрачається відчуття ритму. Решту часу слід залишати для перегляду відзнятого матеріалу і редакції виконаної роботи. Експерт починає роботу завжди із найскладнішої сцени.

Цікаво працювати з різними режисерами і операторами – у кожного свій підхід і своє бачення, вважає він. Дуже важливо поєднати «вектор» із режисером: потрібно зрозуміти, що йому подобається і що він хоче побачити в сцені. Потрібно відчути ритм зйомки і слідувати цьому ритму. Іноді корисно вимкнути звук і подивитися, чи зрозуміло те, що відбувається на екрані, щоб зберегти динаміку сцени. Якщо порозуміння з режисером хороше, монтажер працює один, а режисер і продюсер приймають готовий монтаж епізоду (іноді в складних або неоднозначних епізодах Володимир Запрягалов робить 2-3 варіанти вирішення сцени).

Важливі слова в діалозі краще давати на крупному плані, можна не показувати, як говорить артист до кінця репліки – часто правильніше і цікавіше вивести реакцію (емоцію) слухача. Краще робити склейку на фразі, а не «переходити» в паузах. Найчастіше Володимир Запрягалов робить склейки «косими», тобто склейка по звуку йде раніше чи пізніше, аніж по відео. Дуже важливо дотримуватися своєї інтуїції.

Звук, записаний на камеру, не завжди якісний, тому Володимир Запрягалов мікшує звукову доріжку і синхронізує її за таймкодом. Також дуже важливо перевіряти таймкод перед початком зйомки і заздалегідь все синхронізувати, що значно спростить подальшу роботу.

Перевагою роботи на майданчику є те, що вам не знадобиться окремо сидіти і переглядати матеріал. Переглядаючи зйомку, поступово можна ставити мітки і робити скелет монтажу. На думку Володимира Запрягалова, робота монтажера на майданчику технічніша, але з точки зору мистецтва – гірша.

Важливо знати специфіку і можливості роботи всіх підрозділів, а також вивчати і використовувати нове програмне забезпечення – на цьому грунтується професіоналізм монтажера. Певна частина роботи Володимира Запрягалова полягає в тому, щоб змонтований матеріал був правильно переданий в інші департаменти і повернувся назад в монтажну для фіналізації. Окремо готуються файли для комп'ютерної графіки, корекція кольору, роботи зі звуком.

Практично були розглянуті такі корисні функції: match frame, find bin, replace edit, extend edit, trim to fill, а також робота зі швидкістю зображення, монтаж екшн-сцен, музичних сцен тощо. В навчанні були використані приклади з фільму «Трубач», серіалів «Нюхач», «Анна Герман». Володимир Запрягалов також розповідав і показував, як він працює з розкадровками, як визначає центр уваги в сцені, обирає дублі тощо.

І останньою його порадою слухачам було: «Виспіться. На свіжу голову працюється краще».

За інформацією Film.ua