Кіно та гроші. На чому заробляє Каннський кінофестиваль?
30.05.2016
Катерина Сліпченко, Zaxid.net
Кіно у Франції – справа державна. Країна не лише фінансує фільми, але і дає гроші на кінофестивалі. І звичайно лідер, Каннський фестиваль, так само отримує гроші від держави. Загальний фестивальний бюджет складає приблизно €20 млн.
Як зазначено на сайті фестивалю, половина цих коштів надходить з державних фондів через Міністерство культури (Національний центр кінематографії), з бюджету міста і від органів місцевого самоврядування (Ради регіону Прованс-Альпи-Лазурний берег та Генеральної ради департаменту Приморських Альп).
Додаткове фінансування надходить від професійних спілок та офіційних партнерів. Серед п'ятнадцяти спонсорів – компанії AirFrance, Canal+, Chopard (саме ця фірма виготовляє знамениту «Золоту пальмову гілку»), L'Oreal Paris, Renault, HP, Master Card, Kering, Nespresso та інші.
Проте основний дохід фестивалю приносить кіноринок: тут продають і купують фільми, їх проекти та ідеї, домовляються про копродукцію.
Поки в основних фестивальних залах на вершині червоних сходів панує переважно авторське кіно, у підвалах палацу, на кіноринку представлені картини найрізноманітніші: фільми жахів, бойвики, мелодрами тощо. Ну і авторське кіно, звичайно, так само.
Акредитація на ринок платна: з урахуванням податків від €307,2 на ранніх термінах реєстрації до €399 при реєстрації на місці. А ще платити тут потрібно за все. Оренда стенду обійдеться в суму від €4590 за перші 9 кв.м (кожен додатковий квадратний метр – €299) до €6425 (кожен додатковий квадратний метр – €449). Ціна залежить від розташування стенду.
Втім, заплативши ці гроші, можна отримати чимало послуг. Це і стандартна конструкція, і меблі, і все обслуговування приміщення. А також три акредитаційних бейджа на ринок, представлення компанії в офіційному каталозі, кишеньковому гіді, на карті ринку, сайті Marché du Film.
На ринку проходить більше 1450 показів фільмів в 34 залах. Найдешевший сеанс обійдеться компанії в €367 (але подивитися стрічку зможуть всього 19 осіб). Найдорожчий – в €1330 (побачать картину 246 осіб). Причому мова йде про фільм тривалістю до 110 хвилин. Додатковий час (до 140 хвилин) тут оцінюють в 25% від вартості сеансу. Щоб продемонструвати ще довшу стрічку, потрібно бронювати два сеанса поспіль. Документальні роботи показують в приміщенні Doc Corner за €200.
Публікація про компанію в основному гіді-довіднику буде коштувати від €2950. Стільки ж необхідно віддати і за The Pocket Guide зі списком показів, описом фільмів тощо. Потрапити у щоденну брошуру з розкладом картин – €1200. Перераховувати можна нескінченно. Вартість банера на головній сторінці офіційного сайту Marché du Film починається від €900 на тиждень. Існують і різноманітні пакети послуг (максимум – €16,4 тис).
А от для фільму, особливо некомерційного, участь у фестивалі як правило означає значне збільшення прибутків. Наприклад, фільм «4 місяці, 3 тижні і 2 дні» нікому до цього не відомого румуна Крістіана Мунджіу, отримавши «Золоту пальмову гілку» Каннського кінофестивалю, при бюджеті €600 тис. зібрав у прокаті понад $9 млн.
Як правило навіть включення фільму у програму означає, що ціна на нього зростає. Але це стосується саме фестивалю, де фільми відбирають спеціальні люди. Варто нагадати, що покази фільмів на кіноринку, навіть якщо він розташований у Палаці фестивалів на Круазетт, не означають, що фільм взяв участь у Каннському фестивалі.
Катерина Сліпченко, Zaxid.net, 18 травня 2016 року