Пітчинги ОМКФ–2016: яке українське кіно нам запропонують у наступні два роки?
02.08.2016
21 липня 2016 року на кіноринку 7-го Одеського міжнародного кінофестивалю (ОМКФ) відбувся традиційний пітчинг повнометражних проектів українського виробництва або в копродукції з Україною для прокату в кінотеатрах. Перемогла документальна стрічка, а до уваги продюсерів – містичний трилер, кримінальна та психологічні драми, трагікомедія та навіть лавсторі в Таджикистані.
Катерина Толокольнікова, «Детектор медіа»
Конкурс модерувала продюсерка German Films у Східній Європі Симона Бауманн. У журі цього року було шестеро іноземних фахівців кінематографу: генеральна директорка Forum Des Images Лоранс Герцберг (Франція), продюсер ScriptEast Даріуш Яблонский (Польща), продюсер Arizona Productions Гійом де Сей (Франція), директорка кінофестивалю «Темні Ночі» Тііна Локк (Естонія), виконавчий директор Telepool Gmbh / Cinepool Томас Веймар (Німеччина) і директор Національного кіноцентру Грузії Тамара Татішвілі.
Усього на розсуд журі та до уваги відвідувачів представили десять стрічок, серед яких – одна документальна, чотири драми, містичний трилер та трагікомедія. Фільми у підготовчому періоді пітчингували як метри, так і молоді кінематографісти. Хтось показував «муд-тізери» та вже відзняте відео, хтось малюнки чи фото, а дехто користувався тільки словами.
Нагадаємо, 22 липня став відомий переможець пітчингу, який отримав 50 тис. гривень від спонсора ОМКФ компанії UDP, – це документальна стрічка «Домашні ігри» Аліси Коваленко. Крім того, на фестивалі відзначили й найвдалішу презентацію проекту – така, на думку журі, була у фільму «Егрегор» Любомира Левицького. Він отримав 50 тис. грн. на послуги від юридичної фірми «Бублик і Ко».
Але про все – по порядку.
Переможці
Фільм «Домашні ігри» Аліси Коваленко був єдиним документальним проектом, представленим на пітчингу. Попередня стрічка пані Коваленко «Аліса в Країні війни» (виробництва Польщі) брала участь в конкурсі фестивалю IDFA в Амстердамі минулого року.
Проект нового фільму пані Коваленко, де вона виступає режисером та автором сценарію, переміг у всеукраїнському пітчингу «The Guardian прямує в Україну» й отримав грант у 5 тис. фунтів від британського видання The Guardian (тоді проект мав назву «Матч її життя»). Проект стрічки «Домашні ігри» також отримав фінансову підтримку від фонду IDFA Berta Found в розмірі 15 тис.євро.
У «Домашніх іграх» йтиметься про один сезон у житті футболістки Аліни з київських околиць, яка зростала в бідній та проблемній сім’ї алкозалежних, але змогла врятуватися завдяки наставниці та своїй пристрасті до футболу. Зараз вона професійна футболістка, яка також має дбати про молодших дітей своєї матері. За словами режисерки, фільм покаже її пошуки власної ідентичності.
Продюсером стрічки став французький журналіст та документаліст Стефан Сіохан, який віднедавна займається продюсуванням. Він заснував французьку компанію East Roads, яка працюватиме в Україні та в співпраці з українськими кінематографістами. Цей фільм вироблятиметься спільно з Studio Garmata Film. Співпродюсером цієї стрічки буде Максим Васянович. Таким чином, фільм планується у копродукції України, Великої Британії та Франції.
Бюджет майбутнього фільму – 32,5 тис. євро. Судді визнали запланований бюджет занадто малим, і порадили команді його підвищити – тоді і так уже явно цікавий фільм можна буде зробити кращим. Максим Васянович розповів, що проект також подається на фінансування Держкіно. Вихід фільму планується у квітні наступного року.
Кінорежисер Любомир Левицький («Штольня», «Тіни незабутих предків», «Селфіпаті») цього разу запропонував на розгляд проект містичного трилеру «Егрегор». Він розповів, що цей фільм за стилістикою буде схожим на блокбастери «Код да Вінчі» та «Скарби нації».
«У нас є гарна традиція знімати в Україні кіно, яке приносить добрий бокс-офіс, і ми плануємо її продовжити», – зазначив режисер.
Продюсером стрічки виступає Сергій Лавренюк.
У фільмі розповідатимeться про два ордени, що кілька століть борються за можливість керувати свідомістю людства. Вони обрали 7-річного українського хлопчика для матеріалізації найпотужнішого в світі егрегора. Його батьку Віктору доведеться перетнути половину Європи, ухилятися від куль і переслідувань, щоб урятувати сина та цивілізацію.
Стрічку планують знімати англійською мовою. Це викликало питання з боку журі пітчингу.
Тематично фільм базується на «теорії ста мавп» та дослідженнях конспірологів. Сценарій написали пан Левицький та Сергій Касторних. Текст, за словами режисера, був редагований у Голівуді. Команда «Егрегора» шукає копродукцію в Польщі, Франції, Німеччині, а з Британією, за словами пана Левицького, вже йдуть домовленості. Дія відбуватиметься в Україні та цих європейських державах.
На деякі ролі команда хоче запросити західних акторів. Щодо касту команда розглядає дві концепції: або брати відомих акторів у країнах, де відбуватимуться зйомки, або запросити західних зірок з українським корінням на другорядні ролі. Для цього ведуться переговори з голівудським кастинг-директором Стівом Делі, якому сподобався сценарій. Крім того команда спілкується на предмет співпраці із відомим французьким оператором Т’єррі Арбогастом, який працює з Люком Бессоном.
Орієнтовний бюджет фільму – 3–5 млн. євро (залежно від кількості акторів-зірок), з яких 1 млн. євро вже підтверджено. Зйомки плануються в першій половині наступного року, а вихід фільму на екрани – у грудні 2017 року. Компанія-виробник – Solar Media.
Режисер та продюсер показали «муд-тізер» фільму – відеороботу, яка вводить в атмосферу майбутньої стрічки. У відео знявся сам Любомир Левицький. Такою яскравою мультимедійною презентацією проект, вочевидь, і заслужив відзнаку журі.
Психологічні драми
Кінопродюсер Володимир Філіппов (InsightMedia) представив проект «100 прелюдiй». Як і його стрічка «Гніздо горлиці», яка стала переможцем Національного конкурсу ОМКФ, він вироблятиметься в копродукції з Італією (компанія Airs Studio). Жанр фільму – психологічна драма. Режисером стрічки виступить Александра Пешетта. Вона написала сценарій разом зі ще однією італійською авторкою Франческою Скотті. Другим продюсером стрічки будеАндрій Суярко. На головну жіночу роль планується взяти українську актрису Катерину Гордієнко, а чоловічу виконає італійський актор. Як розповів пан Філіппов, фінальну сцену думають знімати в Одеському театрі опери та балету. До проекту також залучено Одеську кіностудію.
У фільмі йтиметься про молоду українську віолончелістку, яка переїжджає до своєї матері в Італію, щоб продовжити навчання в консерваторії. Там вона закохується у викладача – маестро Габріеллі, між ними виникає роман, однак згодом героїня усвідомлює, що чоловік намагається психологічно підкорити її собі, як робив це з іншими студентками. Дівчина повертається в Україну і за допомогою батька знаходить у собі сили повернутися до музики.
Бюджет майбутнього фільму – 822,5 тис. євро, з яких 247 тис. євро вже знайдено. Реліз фільму наразі планується на жовтень наступного року.
Валентин Васянович («Звичайна справа», «Присмерк», «Креденс») представив на пітчингу проект «Атлантида». Він у ньому виступає як режисером, так і оператором, крім того – продюсуватиме стрічку разом із Ією Мислицькою. Судді пітчингу попросили його уточнити, про що буде фільм. За його словами, як, власне, про це йдеться й у синопсисі, це будуть «судоми індустріального Донбасу перед його остаточною смертю, в першу чергу, в людському вимірі».
Бюджет «Атлантиди» – 1,6 млн. євро, наразі тривають перемовини щодо джерел фінансування. Виробляти фільм планує Garmata Film Studiо. Очікується, що він вийде в квітні 2018 року.
Режисер Тарас Дронь («Близько. Далеко», «Чорногора») та продюсерка Ольга Райтер представили ще одну психологічну драму – «Із зав’язаними очима». Стрічку вироблятиме Nord Production.
«Це фільм в першу чергу про сучасну Україну, яка перебуває в стані військового конфлікту, йде гібридна війна», – каже режисер, а продюсерка додає, що головна героїня стає жертвою в патріархальному воєнізованому суспільстві.
У фільмі йтиметься про дівчину-борця Юлю, в якої рік тому в АТО загинув хлопець. Зараз у неї є новий бойфренд, вона готується завершити кар’єру. В цей час мама її загиблого хлопця отримує сумнівне повідомлення, що її син живий і негайно потребує грошей на операцію. Це історія про наслідки війни, зв’язок із минулим та подолання травми раптової втрати близьких.
Команда обіцяє некласичну форму зйомки оператором «Живої ватри» Олександром Поздняковим. Зараз фільм знаходиться в стадії підготовки документації та кастингу. Орієнтований бюджет – 20 млн. грн., запланована дата релізу – лютий 2017-го.
Співавтором сценарію виступає польський автор Якуб Присак. Команда наголосила, що шукає партнерів насамперед в Польщі, де відбуватиметься постпродакшн фільму.
Цей фільм також планують подавати на фінансування Держкіно. Він зніматиметься українською мовою.
Кримінальна та історична драми
Кінорежисер Сергій Рахманін («Вчора. Сьогодні. Завтра», «Матч») пітчингував фільм «Гаряче літо». Він тривалий час жив у Аргентині, де, як зізнається, і закінчив розробляти ідею цієї стрічки у жанрі кримінальної драми. В ній розповідатиметься про напружені стосунки в сім’ї, що призводять до замаху на вбивство.
«Це аргентинська історія, і я зрозумів, що треба стати аргентинцем на якийсь час для того, щоб чесно зробити фільм, вивчити мову», – зазначив пан Рахманін.
Фільм передбачається робити у копродукції з Аргентиною й частина зйомок запланована в Буенос-Айресі чи іншому місті емігрантів. Продюсером з українському боку виступить Володимир Хорунжий, з аргентинського – Даніель Розенфельд – із ним вже є домовленість. Креативна продюсерка та сценаристка стрічки – Надія Безсокирна.
Вироблятиме фільм компанія nQ Production Studio LLC, OSKAR Sea Group. Бюджет – трохи більше 320 тис. євро, з яких понад 220 тис. євро вже підтверджено. Модераторка висловила сумнів, що за такі гроші можна знімати в двох країнах. Однак пані Безсокирна зазначила, що обом продюсерам саме тому й сподобався сценарій, що «з невеликим бюджетом це може бути бомбою».
Кінорежисер Олексій Шапарев («Гвардія», «Київський торт») представив історичний фільм з елементами політичного детективу «Крути 1918. Захист». Його продюсуватиме Андрій Корнієнко (компанія Good Morning Film). Сценарій написав Костянтин Коновалов, текст уже завершено. Це історія трагічної загибелі студентів, заснована, зокрема, й на не дуже відомих документальних свідченнях одного з командирів бою. Крім того, у стрічці розгортатиметься й особиста драма героїв – батька та двох синів за аналогією з «Тарасом Бульбою».
«Це дуже національний фільм, який в Україні вже дуже давно чекає глядач, адже він про важливу подію, яка сталася під час громадянської війни. Він допомодже глядачам зрозуміти всі ті події, які відбуваютьс зараз», – зазначив автор сценарію пан Коновалов.
Його слоган – «Вірність, що сильніша за смерть». Зніматися планують запросити російсько-українського актора Анатолія Пашиніна, а також поляка Богуслава Лінду, який схожий на Михайла Грушевського. Команда шукає партнерів для копродукції зокрема й у Франції, адже є й вакантний персонаж – французький генерал.
Бюджет майбутнього фільму – 1,5 млн. євро, понад 800 тис. євро вже підтверджено. Реліз стрічки планується на січень 2018-го.
Фільми про кохання
На пітчингу ОМКФ проект свого нового фільму «Костіна контора» представила й відома режисерка Нана Джордждзе («Моя русалка, моя Лореляй», «Голоси»), яка виступила також автором сценарію. Згідно попередньої інформації, йшлося про мелодраму, але, на думку режисерки, вийде радше трагікомедія. Планується знімати в копродукції з Грузією й показати глядачу вже в листопаді наступного року.
Продюсер фільму – Валерій Калмиков (Truman Production), співпродюсер – Жанна Сардішвілі. Пан Калмиков заявив, що планується міжнародний кастинг та зйомки в двох містах – Києві й Одесі.
Дія у фільмі відбуватиметься в 1990-х роках, у ньому розповідатимуться історії людей, що бували в помешканні Кості, якого знала вся богема. Там збиралися усі творчі люди, багато хто з них мріяв емігрувати і таки поїхав. Крім того, стрічка розкаже про одне кохання на все життя, яке не дає героям бути ані разом, ані окремо. За словами Нани Джорджадзе, у стрічці звучатимуть різні мови, а також музика ще не відкритих композиторів. У кадрі будуть також картини молодих художників.
Бюджет – близько 500 тис. євро. Восени проект планують подавати на пітчинги від Міністерства культури як в Україні, так і в Грузії.
Режисерка Марина Степанська («Чоловіча робота», «Канікули») спільно з продюсеркою Оленою Єршовою («Люби мене», «Вулкан») пітчингували психологічну драму «Стрімголов», яку вироблятиме InsightMedia. Співпродюсером виступає Володимир Філіппов. У фільму також є автрійський оператор та співпродюсер. Сценарій до стрічки написала пані Степанська.
Як розповіла режисерка, це фільм про пост-майданне покоління молодих українців, яким потрібно робити непростий вибір, зокрема й про те – жити в цій країні чи поїхати закордон за новим життям. Однак випадок – зустріч із молодим хлопцем – змінює все для Каті. «Це фільм про любов, яка допомагає знайти себе», – резюмувала Марина Степанська. А пані Єршова додала, що це стрічка про молоде покоління і для молодого покоління.
Бюджет – 598 тис. євро, з яких понад половину вже погоджено. Зйомки планується провести восени, а показати фільм глядачу – наступного року. Проте режисерка хотіла б почати знімати раніше, поки на вулицях Києва ще можна побачити сліди революції.
Насамкінець пітчингу аудиторії запропонували несподівану історію – фільм «Халола» режисера Іскандара Усмонова («Телеграма», «Людина дороги»). Це – насамперед історія кохання, проте з акцентом на правах жінок у східних країнах, яку зніматиме компанія Cinema Project Group.
У фільмі йдеться про старий екзотичний обряд розлучення «Халола», який має пройти східна жінка, аби знову бути вільною. За сюжетом, головна героїня – мешканка маленького таджицького села, яку мріє повернути колишній чоловік, закохується в шофера-українця та тікає з ним.
Сценарій стрічки написали Бахтияр Худойназаров та Цунваз Арбуду. Цей фільм мав знімати режисер Бахтияр Худойназаров, але він пішов із життя. Продюсером фільму виступає Марина Лопатьонок, співпродюсерами – пан Усмонов та Файт Хальмар. Країни очікуваної копродукції – Україна, Німеччина, Франція, Таджикістан та Іран.
Продюсерка розповіла, що режисер фільму – таджик, тож якнайкраще розуміє місцеві реалії. На пітчингу Іскандар Усмонов зізнався, що сам переживав схожу історію. На запитання журі, чи це буде «сільська мелодрама» чи фестивальна стрічка, команда відповіла, що має значно більші за перший варіант амбіції – зняти серйозний соціальний фільм.
Творці стрічки мріють запросити на головну роль відому іранську актрису Голшифте Фарахані, яка знімається в Європі та Голівуді. Фільм зніматиметься таджицькою та українською або російською мовою.
Бюджет стрічки – 800 тис. євро. Половина з нього вже є, з неї 100 тис. євро – з Таджикистану. Команда шукає насамперед приватні, а не державні кошти.
Катерина Толокольнікова, «Детектор медіа», 27 липня 2016 року