f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

«Секрети домашніх тварин» і «Загін самогубців» прямують до мільйона проданих квитків в Україні

28.08.2016

Голлівудські стрічки «Секрети домашніх тварин» і «Загін самогубців», український кінопрокат яких розпочався 4 серпня 2016 року, прямують до мільйона проданих квитків в кінотеатрах України кожна. 

До того в новітній історії українського прокату лише одній стрічці вдалося подолати межу в один мільйон глядачів – феноменальному «Аватару» Джеймса Камерона, який зібрав понад 1,5 мільйони глядачів, більш ніж півтора роки лишаючись в афіші кінотеатрів.

Нині понад мільйон глядачів, ставши другою за відвідуваністю стрічкою в історії новітнього українського кінопрокату, до себе майже точно наверне анімаційна стрічка «Секрети домашніх тварин» Кріса Рено та Ярроу Чейні. Також шанси подолати символічний мільйонний рубіж має фільм-комікс «Загін самогубців» Девіда Ейра.

На старті кінопрокату «Загін самогубців», що його випустила дистриб’юторська компанія «Кіноманія», провівши масштабну промо-кампанію і організувавши максимально широке представництво фільму на кіноекранах, одразу встановив низку рекордів.

У перший день прокату фільм зібрав рекордні 6,9 млн. гривень, а за перші чотири дні – так само рекордні – 26 млн. 639 тис. гривень. До того рекорд за зборами за перший вікенд прокату тримала фантастична стрічка «Зоряні війни: Пробудження сили» Джей Джей Абрамса (26 млн. 484 тис. гривень, прокат розпочався 17 грудня 2015 року).

Звичайно, в умовах повсякчасного зростання ціни квитків касові збори – не найліпший показник порівняння результативності прокату фільмів, але обидві стрічки у момент виходу встановили також вагомі рекорди за охопленням кінопрокатної мережі. «Зоряні війни…» стали першою стрічкою, яка в Україні вийшла на понад трьох сотнях екранів (їх було 315). «Загін самогубців» перевершив цей показник, вийшовши на 326. І це при тому, що в Україні – лише 441 сучасних цифрових кінозали.

За перші чотири дні прокату «Загін самогубців» переглянуло 360 тис. 443 глядачі.

Зазначимо, що цей результат наближається до показників пригодницької стрічки «Пірати Карибського моря: На дивних берегах» Роба Маршала, яку 2011-го за перший вікенд подивилися 360 тис. 36 глядачів. При тому касові збори фільму склали 17 млн. 232 тис. гривень, а вийшли «Пірати…» на 153 екранах.

Рекорд за кількістю глядачів за перші чотири дні прокату нині утримує фільм «П’ятдесят відтінків сірого» Сем Тейлор-Джонсон, який з 12 по 15 лютого 2015 року подивилися 410 тис. 974 глядачі. Стрічка вийшла до Дня всіх закоханих на 267 екранах, що було рекордним показником на той час, зібравши 22 млн. 378 тис. гривень.

Втім, для більшості фільмів в українському прокаті рекордний стартовий спурт завершується вельми швидким падінням відвідуваності та зборів: надто невелика реальна аудиторія кіноглядачів, майже в повному складі одразу приваблена передстартовим рекламним розголосом, й подальша висока конкуренція із новими стрічками, які виходять в прокат, роблять свою «чорну» справу.

Падіння зборів згадуваних «Піратів…» і «Зоряних воєн…» за підсумками другого вікенду склало 61%, каса «П’ятдесяти відтінків сірого» «впала» на 75%. А вже цього року збори стрічки «Бетмен проти Супермена: На зорі справедливості» Зака Снайдера, тематично пов’язаної із «Загоном самогубців» і так само широко розповсюджуваної та рекламованої «Кіноманією», впали між першим і другим вікендами на 68%.

До речі, в США «Загін самогубців» поки що цілком повторює прокатний шлях «Бетмена проти Супермена». Рекордно стартувавши у серпневому північноамериканському прокаті, фільм втратив за підсумками другого вікенду 67% касових зборів, а за підсумками третього – 52%. У «Бетмена проти Супермена» північноамериканські падіння зборів були 69% і 54% відповідно.

В Україні, натомість, «Загін самогубців» здивував стійкістю у кінопрокаті – швидко «губити себе» фільм не став, попри деяку невідповідність його змісту рекламним анонсам, що потенційно могло відвернути від нього глядачів. За підсумками другого вікенду падіння зборів склало лише 46%, а за підсумками третього вікенду – 59%.

Відтак, з 4 по 21 серпня 2016 року стрічку подивилися 885 тис. 40 глядачів. Збори склали 63 млн. 710 тис. гривень. При тому кількість екранів зменшилася до 245.

Якщо припустити, що «Загін самогубців» і надалі викликатиме інтерес глядачів, а падіння зборів і відвідуваності залишатиметься на рівні 60%, то стрічка може завершити свій хід у кінопрокаті, наблизившись до високого показника у 990 тис. проданих квитків.

Одначе, імовірніше, найближчим часом падіння уваги до неї (і зменшення кількості екранів, на яких її демонструють) прискориться, тож підсумкові показники будуть в межах 960–970 тис. глядачів.

Точно подолати рубіж у мільйон проданих квитків уже найближчими днями зможе анімаційна стрічка «Секрети домашніх тварин» (дистриб’ютор – компанія «B&H Film Distribution»), що також вийшла у прокат 4 серпня 2016 року, стартувавши на другому місці за підсумками вікенду – одразу позаду «Загону самогубців». Фільм, що вийшов на 291 екрані, тоді подивилися 310 тис. 88 глядачів. Збори за перший вікенд прокату склали 20 млн. 295 тис. гривень.

Анімація традиційно має силу в українському прокаті. «Мадагаскар 3» режисерів Еріка Дарнелла, Тома Макграта та Конрада Вернона 2012 року подивилися 968 тис. 807 глядачів – це поки що другий найкращий результат в його історії. Минулого року «Посіпак» П’єра Соффіна та Кайла Балди подивилися 861 тис. 38 глядачів – найкращий результат 2015-го, а «Монстрів на канікулах 2» Дженнді Тартаковського – 832 тис. 890 глядачів.

А вже цього року «Зоотрополіс» (реж. Байрон Говард, Річ Мур і Джаред Буш) за дванадцять тижнів прокату подивилися 858 тисяч 538 глядачів. Стрічка, що розпочала ходу кінотеатрами 17 березня 2016 року, у перші три тижні прокату дуже успішно утримувала увагу глядачів: падіння касових зборів між першим і другим вікендами склали 42%, а між другим і третім – 39%.

«Секрети домашніх тварин» продемонстрували ще кращі показники стійкості у прокаті. За підсумками прокатного вікенду з 11 по 14 серпня фільм вийшов на перше місце, обійшовши «Загін самогубців». «Секрети домашніх тварин» подивилися 226 тис. 959 глядачів, а касові збори склали 14 млн. 940 тис. гривень. Відтак, у порівнянні зі стартовим вікендом падіння склало лише 26%. При тому, що кількість екранів, на яких демонстрували фільм, навіть збільшилася – до 300.

За підсумками третього вікенду прокату «Секрети домашніх тварин» лишилися на першому місці. З 18 по 21 серпня анімаційний фільм, що його демонстрували на 269 екранах, подивилися ще 120 тисяч 940 глядачів. А падіння зборів склало 49%. Станом на 21 серпня фільм подивилися 910 тис. 235 глядачів. Касові збори в українському прокаті становили 57 млн. 474 тис. гривень.

Вже за підсумками четвертого вікенду прокату, який триватиме з 25 по 28 серпня, кількість глядачів «Секретів домашніх тварин» має усі шанси перейти межу в один мільйон. Якщо ж падіння відвідуваності буде істотним – це станеться на початку наступного тижня або ж – якнайпізніше – у вересні, за підсумками п’ятого тижня прокату. Остаточні показники анімаційної стрічки, що посяде друге місце в історії новітнього українського кінопрокату за кількістю глядачів, можуть сягнути 1 млн. 50 тис. проданих квитків, а може й більше.

Унікальність ситуації, що склалася в українському кінопрокаті у серпні 2016-го, полягає у тотальному домінуванні тут двох стрічок. З 4 по 7 серпня, у свій перший вікенд, «Загін самогубців» і «Секрети домашніх тварин», що вийшли одночасно, подивилися 91% усіх глядачів, які прийшли до кінотеатрів. У другий вікенд, з 11 по 14 серпня, – 83%. У третій вікенд, з 18 по 21 серпня, – 60%.

Безумовно, такому результату сприяли власні якості стрічок, майстерно «налаштованих» на якнайширші кола глядачів, а також «екстенсивний» кінопрокат – представництво фільмів на максимально можливій кількості екранів, фізично доступних в Україні з її малою кількістю кінотеатрів. А разом з тим – і представництво на максимальній кількості сеансів. Наприклад, лише у Києві у перший вікенд прокату «Загін самогубців» демонстрували на понад 170 сеансах щодня.

Водночас, сама по собі тенденція виходу кількох стрічок вже навіть не на двохсот, а на трьохсот екранах, виглядає загрозливою для різноманітності афіші вітчизняного кінопрокату, адже для решти кіноробіт об’єктивно лишається мало місця – через ту ж таки малу кількість кінотеатрів, які функціонують у країні.

Істотно ускладнює вона і тривалий прокат стрічок, орієнтований не лише на спраглих кіноманів, а й на потенційну аудиторію, що довго приймає рішення про відвідування кінотеатру – аж поки стрічка не зникає з афіші. Адже нові фільми, що виходять щотижня, теж прагнуть охопити 250–300 залів, виштовхуючи «старші» на один-два тижні стрічки. Прокату ж «другим екраном» в Україні фактично не існує.

Страждають від того менші – власне, неголлівудські – фільми, позбавлені широкої рекламної підтримки та можливостей здійснити максимально широкий кінопрокатний старт. Вони потрапляють у замкнене коло: обмежена пропозиція не дозволяє захопити достатню аудиторію для успішного широкого прокату, а відсутність аудиторії, яка не може сформуватися з огляду на відсутність доступу до «малого» кіно, унеможливлює збільшення його показу кінотеатрами в майбутньому.

Страждають від того й українські стрічки, які до всього мають долати автоматичну упередженість щодо самого існування українського кіно в кінотеатрі. Зламати її умить неможливо, для того потрібна повсякчасна ритмічна з’ява українських фільмів в репертуарній афіші. У цьому контексті варто зазначити, що жодної нової української стрічки у серпневому кінопрокаті не було. Але, враховуючи результати «Загону самогубців» і «Секретів домашніх тварин», це й не дивно.

Сергій Васильєв