11 та 12 травня – «Німі ночі» у Києві
05.05.2017
11 та 12 травня 2017 року у Києві відбудеться Фестиваль німого кіно і сучасної музики «Німі ночі», що його раніше проводили в Одесі. Подаємо офіційний прес-реліз фестивалю.
Найбільший у Східній Європі фестиваль німого кіно і сучасної музики НІМІ НОЧІ пристає до нового берега. З 2017 року місцем його регулярного проведення як національного фестивалю архівного кіно стане Київ, де в фільмофонді Національного центру Олександра Довженка зберігається найповніша в Україні збірка німого кіно.
Велике місто трохи втомилось. Воно хоче перепочити – разом з усіма, хто в ньому мешкає. Воно хоче засвітити вогні, приглушити звуки, хоче лагідного бризу і довгих поглядів. Воно хоче тиші, близької до німоти. Велике місто потребує кількох «Німих ночей».
Ймовірно, і «Німі ночі» потребують великого міста. Ми ще не знаємо напевно, але ми так відчуваємо. І хочемо спробувати. Ми точно знаємо, що прекрасна Одеса вміє засвічувати нічні вогні і ловити бриз. Її люди вміють дихати легко. А великому місту ще треба цього навчитися…
11 травня
ТАРАС ТРЯСИЛО (реж. Петро Чардинін, Україна, 1926)
Музичний супровід: Андрій Показ і Яків Тарунцов (Україна)
ЧОРНИЙ ХІД / Hintertreppe (реж. Леопольд Йеснер, Пауль Лені, Німеччина, 1921)
Музичний супровід: проект JULINOZA (Україна)
12 травня
БОГИНЯ / ?? (реж. Юнган У, Китай, 1934)
Музичний супровід: Єгор Забєлов (Білорусь)
АНТРАКТ / Entr’acte (реж. Рене Клер, музика Еріка Саті, Франція, 1924)
Музичний супровід: Дмитро Радзецький, проект SUPREMUS & оркестр Armonia Ludus, диригент Міхейл Менабде (Грузiя-Австрія)
НЕБУВАЛИЙ ПОХІД (реж. Михаїл Кауфман, Україна, 1931)
Музичний супровід: колектив Антона Байбакова (Україна)
Special Event: Вечірка Антона Байбакова «БабайкінПартія», що таємно проводиться в Києві кілька разів на рік. Дрес-код – екстравагантний костюм.
Фестиваль німого кіно та сучасної музики НІМІ НОЧІ було засновано Іваном Козленком та Катериною Мальцевою у 2010 році в Одесі, з якої розпочався стрімкий розвиток українського кінематографа 1920-их років, що увінчався створенням низки світових шедеврів та формуванням однієї із найпотужніших в Європі національних кіноіндустрій. Крім освітніх та художніх завдань, найважливішим із яких було переосмислення досвіду українського німого кіно засобами сучасної музики, фестиваль також прагнув сформувати лояльність до українського культурного продукту в Одесі через наголошення урбаністичної складової української культури 1920-х рр.
З 2013 року Довженко-Центр регулярно виступав партнером та співорганізатором фестивалю, влаштовуючи світові репрем’єри віднайдених та відреставрованих українських німих фільмів в рамках НІМИХ НОЧЕЙ.
Довженко-Центр заново переосмислює і освоює як фізичний простір, що дістався йому в спадок від однієї з найпотужніших в СРСР кінокопіювальних фабрик, так і архівний кінопростір. Переосмислення потребують і НІМІ НОЧІ, і цей пограничний стан відбито у порядковому номері «7 ½», а тяглість традиції фестивалю зафіксовано в програмі, значною мірою сформованій 7-м фестивалем НІМІ НОЧІ в Одесі. Втім, у пошуку нових форм і сенсів незмінною залишиться відданість естетиці та чарам німої кінокласики у поєднанні зі спеціально написаною для фільмів сучасною музикою, виконуваною наживо.
У програмі фестивалю – репрем’єри українських фільмів, які довгий час вважалися втраченими. Фільм Петра Чардиніна ТАРАС ТРЯСИЛО, знятий в Одесі в 1926 році – пишно костюмована історична драма і водночас найдорожчий фільм епохи, був віднайдений лише в 1998 році в сховищах Французької сінематеки, де зберігався під назвою ТАТАРИ. Головні ролі у ньому виконали чи не найбільші зірки українського кіно першої половини 20 ст. Амвросій Бучма, Іван Замичковський та Наталя Ужвій. Фільм озвучать одеські музиканти Андрій Показ та Яків Тарунцов.
Авангардистський експеримент Михаїла Кауфмана НЕБУВАЛИЙ ПОХІД, що розповідає історію колективізації (індустріалізації) українського села та боротьби з безграмотністю, довгий час ніким не запотребуваний, лише 2015 року вийшов з архівів та був повернутий в культурний обіг завдяки новій музиці, написаній композитором Антоном Байбаковим. На фестивалі відбудеться світова прем’єра повної версії музичного супроводу до фільму.
Шедевр китайського психологічного кіно БОГИНЯ (1934), інспірований європейською соціальною драмою 1920-х, всуціль тримається на неперевершеній грі Жуань Лін’юй, зірці китайського кіно, котра, як і Віра Холодна, навічно залишилась 25-річною, вкоротивши собі віку. Фільм озвучить білоруський музикант Єгор Забєлов, найвизначніший акордеоніст білоруського музичного андеграунду.
В німецькій стрічці ЧОРНИЙ ХІД (1921), створеній Леопольдом Йеснером, новатором у режисурі та сценографії, винайдено цілу низку прийомів, які в подальшому стануть основою виражальної мови експресіонізму в класичних фільмах Фріца Ланга, Фрідріха Вільгельма Мурнау, Георга Вільгельма Пабста. Похмура хвороблива зображальність фільму яскраво відтіняється сугестивною акторською роботою Генні Портен. Стрічку озвучить JULINOZA – проект одеської композиторки Юлії Запорожець, чвертьфіналістки талант-шоу «Голос країни».
Своєрідною прем’єрою стане показ французької короткометражки АНТРАКТ, знятої режисером Рене Клером у 1924 році. АНТРАКТ якнайкраще передає атмосферу Франції 1920-х з її вируючим життям, ексцентричними витівками художників та їх одвічною любов’ю до експериментів. До його появи причетні зірки європейського авангарду: Франсіс Пікабіа, Марсель Дюшан, Ман Рей. Великий Ерік Саті написав для АНТРАКТА музику, що прозвучить у живому виконанні оркестрів Supremus та Armonia Ludus під диригуванням Міхейла Менабде (автор проекту Дмитро Радзецький).
Спеціальна подія НІМИХ НОЧЕЙ – Коротка Амбітна Мистецька Акція, створена командою художників та арт-менеджерів – випускників Kyiv Academy of Media Arts (КАМА), партнера фестивалю НІМІ НОЧІ. Відкриття виставки – 12 травня, 18:30. Доступ до експозиції вільний 12 і 13 травня. 13 травня о 14-ій та 16-ій відбудуться кураторські екскурсії.
Місце проведення: Довженко-Центр (Київ, вул. Васильківська, 1, ст. м. Голосіївська).
Офіційна інформація