DOCUDAYS UA 2014 - шалений успіх відкриття! Фестиваль триває...
24.03.2014
21 березня небаченим досі велелюдним успіхом у Будинку кіно розпочав роботу XI Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA. Фестиваль триватиме до 28 березня й запрошує безкоштовно переглянути найкращі документальні фільми світу на своїх київських фестивальних майданчиках – у Будинку кіно (вул. Саксаганського, 6), кінотеатрі «Кінопанорама» (вул. Шота Руставелі, 19) та кінотеатрі «Київ» (вул. Велика Васильківська, 19).
Цього року Docudays UA відмовився від фільму-відкриття, натомість фестиваль звернувся до режисерів, що знімали український протест, і попросив надати їхні найкращі кадри. Епізоди майбутніх фільмів про Євромайдан склалися у калейдоскоп революції, що не потребує коментарів. Відкрила фестиваль хроніка українського протесту:
«Євромайдан. Чорновий монтаж».
Три місяці революції. Від обуреного протесту до народного єднання. Від каструль на голові до палиць і бронежилетів. Від радості перемоги до оплакування загиблих Небесної сотні. Революція як вибух пробудженої гідності, як ейфорія свободи, як біль усвідомлення ціни, як народження новітньої історії України. Проживіть з нами ці три місяці боротьби, відчуйте і побачте революцію нашими очима.
Цьогоріч на церемонії відкриття виступила особливий гість – актриса, співачка Мар’яна Садовська, що приїхала з Кельна cпеціально на запрошення Docudays UA.
Червона зала Будинку кіно була заповнена небайдужою публікою, певне, в кількості досі небаченій!
Тема ж XI Docudays UA – «Ідеорупція». Це – корупція, що давно набула ознак ідеології, яка з роками стійко закріпилась в українській ментальності. Цьогорічною темою ми прагнемо осягнути масштаби корупції в Україні та світі, показати, як солідарність звичайних людей може протистояти ідеорупції. Шукайте свій шлях викорінення ідеорупції з героями фільмів Олександра Ґєнтєлєва «Путінські ігри», Сема Бенстіда «Тренер Зоран і його «Африканські тигри» та Марка Баудера «Повелитель всесвіту», а також із нашими гостями, що розкажуть, як виявляти корупцію, які її обсяги, як із нею боротися, як карати винних і повертати вкрадене державі.
Вхід на всі кінопокази у Будинку кіно, кінотеатрі «Кінопанорама» та кінотеатрі «Київ» – БЕЗКОШТОВНИЙ.
Фестиваль традиційно представляє конкурсну та позаконкурсну програми. Конкурс проходить у трьох напрямках – DOCU/ЖИТТЯ, DOCU/ПРАВО, DOCU/КОРОТКО, кожен із яких оцінює окреме журі. Також свого фаворита обирає студентське журі та глядачі.
Позаконкурсна програма цього року об’єднує фільми-лауреати світових кінофестивалів, фільми про мирні протести, підбірки кращих фільмів та багато іншого. Цьогорічні спецпрограми – DOCU/ХІТИ, DOCU/УКРАЇНА, HOT DOCS презентує, DOCU/СПРОТИВ, DOCU/АРТ, АРТДОКФЕСТ презентує та РЕТРОСПЕКТИВА АНДРІЯ ЗАГДАНСЬКОГО.
Цьогорічна добірка фільмів програми DOCU/УКРАЇНА дає можливість познайомитися з митцями різних генерацій, стилів і вподобань. Від зовсім юних початківців, не досить майстерних, але вже із власним мистецьким поглядом, до улюбленців багатьох фестивалів та майже класиками вітчизняної документалістики.
Наша лінійка фільмів DOCU/СПРОТИВ – для того, щоб шукати рецепти чи прості відповіді на складні питання. Не для того, щоб вчитися на чужих помилках. Що ми можемо напевне, так це зрозуміти, що ми не самі. Шукаючи світло в кінці тунелю, є шанс його побачити, якщо на іншому боці запалить ліхтарик той, хто також шукає вихід.
Добірка DOCU/АРТ цього року – це барвисте, безкомпромісне кіно, де людина творить і репродукує акти волі замість лайків. «Мистецька війна» Марко Вілмса якнайкраще втілює це гасло в життя. «Pussy проти Путіна» анонімного тандему Gogol’s Wives, премійована в Амстердамі як найкращий фільм у середньометражному конкурсі, блискуче архівує історію групи Pussy Riot. «Від Ірану, Розлучення» Азаде Мусаві та Куруша Атеї розглядає приклад небаченого успіху Асґара Фархаді, коли «Надер і Симін: Розлучення» здобуває найпрестижніші нагороди європейських кінофестивалів, а потім і «Оскара».
Спецпрограма DOCU/ХІТИ пропонує фільми-переможці міжнародних фестивалів. Стрічка «Особлива потреба» режисера Карло Дзоратті про аутичного Енеа, який у свої 28 років мріяв тільки про справжнє кохання. Фільм отримав «Золотого голуба» на кінофестивалі в Лейпцигу. Фільм «Остання швидка в Софії» про героїчну медбригаду – найкраща документальна стрічка на МКФ у Карлових Варах, яка завоювала також відзнаку Каннського тижня кінокритиків. Фільм Махді Флейфеля «Світ не наш» про табір палестинських біженців в Ірані взяв «Срібний абрикос» на МКФ у Єревані. Фільм «Непал форева» Альони Полуніної цього разу прибув до нас у компанії фестивальних фаворитів, адже здобув приз програми Cinema XXI Римського МКФ. І лідер програми кінохітів – фільм «Акт вбивства» Джошуа Оппенгаймера – про колишніх співробітників індонезійських спецслужб і членів бандитських угруповань, які в 60-ті роки брали участь у винищені сотень тисяч співгромадян в ім’я боротьби з комунізмом.
Три стрічки від Канадського міжнародного фестивалю документального кіно HOT DOCS не претендують на революцію ані в житті, ані в кінематографі. Однак вони додають ще кілька опцій до нашого ментального компаса. Фільми цієї добірки стверджують: те, що ми вважаємо складним чи неприпустимим у нашому житті, – є повсякденням для інших.
Програма МКФ АРТДОКФЕСТ презентує три стрічки. У данському «Танцюристі», видовищному, створеному для кінопрокату, вибудованому за законами великого ігрового кіно, глядач може побачити людину в критичний період її життя. Литовські «Іграшки» суто художнім чином демонструють, які мутації можливі з людськими істотами в умовах поліцейської держави. А чесько-російське «Виховання Ульяни» зосереджене на тому, як ламає, але не зламає тоталітарна реальність богоугодного притулку маленьку, проте горду й волелюбну людину.
СПЕЦІАЛЬНІ ПОКАЗИ ТА ПОДІЇ
Не пропустіть особливо важливі події!
Після показів фільмів програми «Ідеорупція» відбудуться обговорення за участі експертів та глядачів:
- дискусія щодо корупції в українському футболі спільно з Юрієм Ніколовим, координатором проекту «Наші гроші». За фільмом «Тренер Зоран і його «Африканські тигри» (Великобританія, 2013, 76’).
- дискусія «Корупція в банківській системі» за участі експертів Центру протидії корупції. За фільмом «Повелитель усесвіту», Марк Баудер (Німеччина, 2013, 99').
- дискусія «Корупція вищих посадових осіб України та Росії: чи можливо повернути ці вкрадені кошти державі?» за участі виконавчого директора Центру протидії корупції Дар'ї Каленюк. За фільмом «Путінські ігри», Олександр Гентелєв (Ізраїль, Австрія, 2013, 90').
Дискусія «Процедура та критерії люстрації в Україні». За участі голови Люстраційного комітету України Єгора Соболєва.
Панельна дискусія «Адвокати Майдану: про що не писали ЗМІ».
Міжнародна конференція «Документальні фільми як інструмент медіа-просвіти з прав людини». На конференції мова йтиме про створення мережі постійно діючих коноклубів Docudays UA в школах, універсітетах, бібліотеках, колоніях і навчальних закладах пенітенціарної системи. А також про створення Онлайн центру медіа-просвіти з прав людини Docudays UА як найсучаснішого інструменту формування правової свідомості в молодіжному середовищі. У конференції візьмуть участь, окрім українських фахівців з медіа-просвіти, представники фестивалів «One world» (Чехія), «WATCH DOCS» (Польща), «Флаертіна» (Росія).
Цьогоріч фестиваль презентує одразу два фотопроекти:
- фотовиставку «Обличчя Майдану» Ігоря Гайдая у галереї «Камера» (22–28 березня);
- фотовиставку «Фото 51: Чи прописана корупція в ДНК Росії?» Міхаіла Фрідмана у київському Будинку кіно (22–28 березня).
Уже другий рік поспіль ми запрошуємо відвідати майтерню документального кіно DOCU/CLASS. Цьогоріч у малій залі кінотеатру «Кінопанорама» о 12 і 14 год майстер-класи відомих режисерів-документалістів, продюсерів і кінокритиків: Ілона Бічевська «Від ідеї до міжнародного екрана: чи легко бути першим міжнародним продюсером?», Міхаіл Фрідман «Аналітична фотожурналістика», Андрій Загданський «Внутрішній фільм режисера», Дмитро Тяжлов «ІндіЛаб 2013: досвід практичного майстер-класу з документального кіно»,Ігор Гайдай «Авторські проекти у фотографії», Сімона Бауманн «Продюсування політичних фільмів», Олександр Течинський, Олексій Солодунов та Дмитро Стоїков «Документалістика ближнього бою», Кріс Макдоналд «Як побудувати успішну фестивальну стратегію для просування фільму», Макс Афанасьєв та Олександр Юдін «Рідке телебачення», Боріс Мітіч «Вся індустрія документального кіно в 5 картинках», Улдіс Секуліс «Креативне кіно в рамках ТБ», Мачєй Кузємський «Роль мандрів у документальному кіно», Надія Парфан та Ілля Гладштейн «Чорнобиль в кіно: від хроніки катастрофи до дітей-мутантів».
До 28 березня щодня з 15.00 до 21.00 запрошуємо «погортати» книги Живої бібліотеки. Це наш традиційний формат спілкування глядачів та гостей фестивалю із «живими книжками» – людьми, щодо яких існує упереджене ставлення у суспільстві: міліціонером, біженцем, мусульманином, геєм, феміністкою.
Більше подій фестивалю на сайті: www.docudays.org.ua та на Facebook – www.facebook.com/DocudaysUA.