Жовтневі вітання. Ювілей кінооператора, телеоператора Юрія БОРДАКОВА
22.10.2021

Стелла Кломінська
НСКУ, кінознавиця, редакторка, хронологиня
З днем народження, друже!
Здається лише вчора, у 1968 році, я познайомилась на телебаченні з двома асистентами оператора Андрієм Бенкендорфом і Юрієм Бордаковим. Пам’ятаєш, як ви гойдали мене в кріслі у другій кольоровій студії (де я розпочинала свою телевізійну кар’єру у якості "кабельмейстера"), розважаючи телевізійними байками і операторськими жартами. Потім завдяки твоїй дружині Людочці (вічна їй пам’ять!) я перейшла з телецентру до телестудії, щоб перервати свою телевізійну біографію лише на час навчання на кінофакультеті.
Скільки ж було радості, коли там, у театральному інституті імені Карпенка-Карого, я знову побачила і Андрюшу і тебе!!! Андрій Бенкендорф вже був на останньому курсі, а ми з тобою лише на першому. П’ять років разом, п’ять чудових років...
А після інституту знову - телебачення, спільна робота, а потім "Укртелефільм", де я вже знімала сюжети про тебе... і про твій подвиг, коли ти на даху зруйнованого реактора знімав ті страшні кадри...
Здоров’я, тобі Юрчику, оптимізму, вірних друзів, миру і добра! Я тебе дуже люблю і ціную все те, що ти зробив для історії, пам’яті людства і особисто для мене...
https://www.facebook.com/klominska
Бордаков Юрій Вікторович народився 21 жовтня 1946 року в місті Ужгород — радянський, український кінооператор. Заслужений діяч мистецтв УРСР (1986). Лауреат Державної премії України ім. Т.Шевченка (1990) — за кінотрилогію «Чорнобиль: два кольори часу» студії «Укртелефільм». Кавалер ордена «За заслуги» III ступеня (2007). Член Національної спілки кіноматографістів України. У 1964—1976 роках працював на Українському телебаченні. 1980 року закінчив кінофакультет Київського інституту театрального мистецтва ім. І. Карпенка-Карого. З 1982 — на студії «Укртелефільм».
Фільмографія
https://uk.wikipedia.org/wiki/Бордаков_Юрій_Вікторович
Документаліст, який зняв ліквідацію аварії на ЧАЕС, порівняв свій фільм з серіалом "Чорнобиль"
Режисер Ігор Кобрин
- Люди боялися перебувати в зоні? - Не буває безстрашних. Постійне почуття небезпеки стало звичкою. Зрештою, від нашої знімальної групи в Чорнобилі залишилася половина. Якщо людина не хотіла або боялась - ми не тримали. Небезпечно мати за спиною когось, на кого не можеш розраховувати. У нас часто мінялися водії. Один з них незабаром загинув. Коли він нас забрав з ЧАЕС, оператор Юра Бордаков включив в машині дозиметр. Апарат почав страшно тріщати - показував величезний фон. Виявилося, водій знімав запчастини з покинутих машин в зоні. Він хотів їх не продавати, а тільки відремонтувати свою машину. Ці запчастини він тримав прямо під своїм сидінням.
- Хто був оператором вашого фільму? - Якщо говорити відверто, то фільму не було б без нашого незмінного оператора Юрія Бордакова. Він відчайдушний, сміливий чоловік і великий професіонал. Освітлювач Олександр Безручко був його тилом. Ми були постійно разом. Але в деякі місця Бордаков виходив сам.
Юрій Бордаков єдиний з операторів, хто зняв кадри в самій небезпечній зоні "М" - "Маші". Вона перебувала зверху, відразу біля зруйнованого реактора. Зараз Юрій Бордаков сильно хворіє.
https://www.currenttime.tv/a/ukraine-chernobyl-hbo-documentary-/30010299.html
Хем Салганик: "З часом будуть зняті абсолютно всі грифи секретності щодо причин і наслідків цієї трагедії"
І вам довелося в таких небезпечних умовах це все знімати!
Чому довелося?! Ми дуже цього хотіли! Перед нами тоді поставили певні умови: ми мали одягти спеціальні нагрудники, які були зроблені кустарним способом із листового свинцю. Також, наспинники, затильники, налобник і, пардон, спеціальні плавки. Наш оператор Юрій Бордаков вдягнувся в ці лати і взявся за зйомки. Коли він за роботою, то нічого не чує, весь у творчому процесі. І ось пролунав перший свисток, Юра швидко тікає разом із хлопцями дозрозвідки із місця розчистки. Але потім я бачу, як він спустився вниз під крівлю, зняв із себе ці плавки, тому що вони не давали йому змоги нормально рухатися, і лише після третього свистка йому жестом показали зупинити зйомки задля збереження його ж здоров’я! Але він все таки ухитрився зняти більше, ніж можна було. Я гадаю, що його негаразди зі здоров’ям є наслідком цих небезпечних зйомок.
А ще, за умовами безпеки, ми мали митися по кілька разів на день, особливо перед прийомами їжі. Якщо хоч раз прибор запищить, то мусиш іти і знову митися. До речи, милися ми лише господарським милом, при чому дуже намилувалися. Пити нам було дозволено лише спеціальні мінеральні води.