f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

«Нікого, крім вас...»

08.02.2016

8 лютого народився Ігор Белза (8.02.1904–5.01.1994) – музикознавець, композитор, літературознавець.

Представник польського шляхетного роду. Дитинство Белзи минуло у Варшаві. В роки Першої світової сім'я переїхала до Києва.

Навчався в Київській консерваторії (1922–25) по класу композиції в Бориса Лятошинського. Пізніше вивчав філологію в Київському університеті. Викладав в консерваторії. 1941 року переїхав до Москви.

Автор багатьох праць про музичних геніїв, передусім польських. Автор чотирьох симфоній, п'яти фортепіанних і двох віолончельних сонат, струнного квартету, музики до вистав та кінофільмів.

Хоча для тих, хто навчався тоді в консерваторії, грати під час кіносеансів видавалося чимось принизливим, замало не ганебним. «Коли хто-небудь з піаністів, що навчаються в консерваторії, погано грає в класі,  згадував Белза, – професор розлючено обіцяв: «Будеш тапером в кіно». Гірш за це нічого не могло бути». І все ж попри таке ставлення композитор працював у кіно, хоча і не так багато.

Зокрема, ним написана музика до фільмів Олександра Довженка «Арсенал» (1928) та «Іван» (1932, разом з Юлієм Мейтусом і Борисом Лятошинським).

«Арсенал» був «німою» стрічкою, одначе, як відомо, та німота була відносною – фільми зазвичай показувалися у супроводі музики. Іноді вона писалася спеціально для кінокартини, саме так було і у випадку з «Арсеналом».

Ігор Белза пригадував: «Я попросив Довженка сказати кілька слів про цей новий фільм і про те, як він уявляє музику до нього. Режисер відмовився: – Передусім подивіться фільм. Нікого, крім вас, в залі не буде. І не робіть, будь ласка, ніяких нотаток під час цього першого перегляду». 

Вочевидь Довженко створював умови, аби композитор безпосередньо сприйняв фільм, напрямки поспілкувався з екраном, почув його особливий ритм, особливу мелодику. 

І ще із спогадів Белзи: «На одній із оркестрових репетицій «Арсеналу» я стояв за спиною диригента Миколи Романовича Бакалейникова і так хвилювався, що в момент кульмінації високо підняв кулак, мимоволі повторивши жест загиблого солдата. Олександр Петрович, який стояв з другого боку пульта, обняв мене й тихо сказав: - У нього теж, мабуть, була мати…»

Композитор згадував і таке. В листопаді 1928 року «Арсенал» показали у Москві, до пленуму ЦК. Сам Белза диригував оркестром.

«Після закінчення перегляду залунали бурхливі оплески і схвальні вигуки. Як тільки оплески стихли, я почув глухуватий, з помітним грузинським акцентом голос: «А тепер подякуємо композиторові». Згодом, під час короткої бесіди зі мною Й.В. Сталін сказав про «Арсенал»: "Справжня революційна романтика"».

Судячи по всьому, це вперше «вождь і навчитель» звернув увагу на Довженка.

А «Іван» був першою Довженкою звуковою «фільмою». Складно це було. Мабуть тому на картині працювали аж три композитори, з Ігорем Белзою включно…

Сергій Тримбач

19 вересня 2019 року. Червоний зал Будинку кіно. Художній фільм "БЛУКАЮЧА ЗЕМЛЯ" (Китай, 2019 рік) НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КІНЕМАТОГРАФІСТІВ УКРАЇНИ та CHINA FILM CO.,LTD,ЗА ПІДТРИМКИ ПОСОЛЬСТВА КНР В УКРАЇНІ

Будинок кіно НСКУ. Оренда Червоного залу. Червоний зал - 670 місць генеральний менеджер Олена Лебедь 067 329 08 05

ОРЕНДА ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ ПЕРЕЛІК ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ